Tant Gräddelin

Alla inlägg under februari 2011

Av tantgraddelin - 28 februari 2011 22:57

Spånar på lite olika recept inför fredag. Ska på en liten tillställning med just temat ITALIEN och har lovat ta med mig bruschettas av olika slag. 


  


Mat
Av tantgraddelin - 27 februari 2011 15:14

Fick en söt blomma med pärlhyacinter igår som nu står i köksfönstret och sprider vårkänslor här hemma. 


  


  

Av tantgraddelin - 26 februari 2011 20:12

Fick denna jättefina bok av min syster i julklapp - Två systrar söta. Den innehåller helt fantastiska recept på olika sorters bakverk och man blir galet inspirerad av att bläddra runt i den. Idag har jag prövat att baka "Havrekakor med valnötter och Russin". Dom blev inte lika fluffiga som på bilden i boken men ack så goda de blev! Ett enkelt och smidigt recept också. 


  


  

  

  

  

Av tantgraddelin - 25 februari 2011 23:22

Idag blev det ett ordentligt fredagsmys! Min kära make J bjöd på Boeuf Bourguignon med härliga tillbehör! Så otroligt och fantastiskt gott! 


  

Boeuf Bourguignon med kokt potatis, en god sallad och gelé (inköpt i Frankrike). 


En god blandsallad med vinägrett.


Levain-bröd från surdegs-bageriet runt hörnet. 


  

Till maten serverades ett Chateauneuf-du-pape, även det inhandlat i Frankrike. 


Jag har nu lovat att laga en god middag på söndag kväll...hur ska jag kunna bräcka det här? Bäst att börja fundera...

Mat
Av tantgraddelin - 23 februari 2011 22:42

Till dessa raggsockor har jag valt ett spräckligt garn som ger lite olika färgkombinationer och mönster. Detta kommer bli två mini-sockor för små, frusna fötter. Har gjort ena halvan nu ungefär. Det är sååå roligt att sticka sockor!! Tjohoo!


  



  

Av tantgraddelin - 22 februari 2011 18:50

Har alltid haft en förmåga att "snöa in" på saker. Nu är det defenitivt raggsockor jag är insnöad på! Efter att ha avslutat mitt första par igår har jag nu påbörjat mitt nästa par - och jag längtar redan till att få gå till garnaffären för att inhandla någon ny och fin färg till ännu ett par. Kanske ett par rosa? Eller gröna? 



  

Av tantgraddelin - 22 februari 2011 18:31

Fick ett boktips av min vän Y för en tid sedan och nu har jag äntligen kommit igång med att läsa boken. Den heter "Livets aviga och räta" och handlar om en grupp kvinnor som varje fredag träffas i garnbutiken Walker & Daughter som ligger i de finare kvarteren på Manhattan. Den är skriven av Kate Jacobs och tydligen ska Julia Roberts ha sett till att få filmrättigheterna på den (det är i alla fall vad ryktet säger). Har inte hunnit läsa så långt ännu men av det jag har läst tycker jag den verkar vara riktigt bra! Jag älskade boken "Eat, Pray, Love" och det känns som att denna är av ungefär samma sort. Även i den filmen medverkade ju Julia Roberts. 



  

Av tantgraddelin - 21 februari 2011 19:55

...bär jag nu mina första egentillverkade raggsockor! En alldeles speciell känsla! 


 


  


Ovido - Quiz & Flashcards